Over de campagne
Het kan je bijna niet ontgaan zijn: het drugsgeweld in Rotterdam. Dat neemt heftige vormen aan, zoals explosies in portieken en geweld op straat. Drugs gebruiken wordt steeds normaler. Uit rioolwateronderzoek in 2023 blijkt dat er dagelijks 70.000 lijntjes, 54.000 joints, 5.000 pillen worden gebruikt. In 2024 ging het om 63.300 lijntjes, 36.000 joints, 2.420 pillen per dag. En dat alleen nog maar in Rotterdam. Het is de hoogste tijd om drugsgebruik minder normaal te gaan vinden.
Uitdaging
Veel recreatieve drugsgebruikers zijn zich wel bewust van de gezondheidsrisico's van drugsgebruik, maar velen leggen nog niet zo snel de link tussen drugs en georganiseerde misdaad. We willen dat gebruikers zich realiseren wat de keerzijde is van hun drugsgebruik. Want dat gebruik – ook dat enkele pilletje of lijntje – heeft effect op de maatschappij.
Meerjarenaanpak
In het huidige coalitieakkoord van Rotterdam staat de volgende zin: ‘We investeren jaarlijks in een campagne die Rotterdammers wijst op de maatschappelijke gevolgen van het kopen van illegale drugs, zonder drugsgebruikers te criminaliseren.’
Op basis van deze opdracht is een meerjarencommunicatieaanpak voortgekomen, die via verschillende sporen invulling geeft aan het coalitieakkoord.
De pilot: Bekentenissen van ex-dealers.
In 2022 gingen we voor het eerst de straat op om Rotterdammers bewust te maken van de link tussen drugsgebruik en drugscriminaliteit. Tijdens de campagne ‘Bekentenissen van ex-dealers' konden inwoners in tenten in het stadscentrum luisteren naar de ervaringen van voormalig drugsdealers. Via posters, flyers en online banners werden foto's van drugscriminaliteit verspreid met hierop de tekst ‘met ieder pilletje en grammetje houd je dit in stand’ of ‘mensen doen letterlijk een moord voor jouw telefoonnummer’. Ook werd hierop een QR-code opgenomen, die doorverwees naar het verhaal van een ex-dealer. De verhalen van deze ex-dealers zijn te vinden op deze website.
De eerste campagne: opgang brengen van het maatschappelijk debat
Voor de eerste campagne (najaar 2023) is er bewust gekozen voor een campagne met confronterende beelden. De boodschappen: ‘Er kleeft bloed aan jouw pil’, ‘Jouw lijntje, zijn liquidatie’ en ‘Jouw drugsgebruik blaast portieken op’, moeten mensen aanspreken op het eigen gedrag en het gesprek hierover starten.
Want weet jij wel wat de impact van jouw gebruik op Rotterdam is? Ook al doe je het maar af en toe, je stimuleert en financiert de criminaliteit in onze stad.

De tweede campagne: doelgroepgerichte campagne om bewustwording te creëren
De tweede campagne (najaar 2024) werd doelgroepgericht ingezet. Een deel van de campagne specifiek gericht op jongeren, een doelgroep waar (recreatief) drugsgebruik hoger ligt dan bij andere doelgroepen.
De kern van deze campagne bestaat uit drie korte video's die jongeren confronteren met de gevolgen van hun drugsgebruik. Niet alleen voor henzelf, maar vooral voor anderen. De boodschap: Jouw high, zijn low: Het lijkt zo onschuldig om af en toe drugs te gebruiken. Maar realiseer je dat elke keer dat je een lijntje snuift of een pilletje neemt, je bijdraagt aan explosies, moorden en geweld in onze stad. De video's tonen herkenbare situaties: een avond uit in de stad, feesten met vrienden in een club of op een festival. Maar terwijl jongeren een leuke tijd hebben, wordt tegelijkertijd getoond hoe anderen onder druk worden gezet om deel te nemen aan de drugsproductie en -handel. Of hoe mede-Rotterdammers lijden onder de gevolgen van drugsgeweld, vlak voor hun neus.
De focus van de stadsbrede campagne blijft gericht op het stimuleren van discussie rondom het thema. Met uitingen als Kijk jij verder van je lijntje? of Haal jij je neus er voor op? worden Rotterdammers gestimuleerd het gesprek te starten over het effect van drugs op de maatschappij. Want die effecten zijn in de hele stad zichtbaar.
Bekijk de campagnevideo's hieronder: